Style W SketchUpie

Style SketchUp są niezbędne do stworzenia jasnych i atrakcyjnych wizualizacji projektów. Pozwalają na zmianę wyglądu modelu, podkreślanie zastosowanych tekstur i charakteru zaprojektowanej przestrzeni.  W tym wpisie omówię jak tworzyć dwa style:

  1. Dla Perspektyw – sprawiają, że twój projekt wygląda atrakcyjnie dzięki miękkim krawędziom i naturalnemu oświetleniu.
  2. Dla Rysunków 2D – idealne do rzutów, przekrojów, widoków elewacji, rzutów elektryki albo oświetlenia.

1. Tworzenie atrakcyjnej perspektywy

Na początku musimy ustawić widok. Stworzę widok perspektywiczny wnętrza budynku. Oto kilka kluczowych kroków, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia scen:

  1. Pole widoku (Field of View): Ustaw między 40 a 60 stopni.  Najczęściej ustawiam około 50 stopni. 
  2. Perspektywa dwupunktowa (Two-Point Perspective) Utrzymuje linie pionowe równoległe, co sprawia, że model wygląda realistycznie bez zakrzywień

Ustawianie stylów SketchUp

Po prawej stronie zasobnika domyślnego znajdziesz okno ‘Style’. Jeśli go nie widzisz, włącz/wyłącz okna, przechodząc do zakładki Okno(Window) i wybierając Zasobnik Domyślny( Default Tray).

W zakładce Wybierz (Select) sprawdź różne style. Do wyboru jest wiele kategorii. Niektóre z nich naśladują nawet ręcznie narysowane szkice.

2. Tworzenie stylu dla widoków perspektywicznych

Wybieram dowolny styl i na jego podstawie stworzę własny. Klikam, na ikonkę tworzenia nowego stylu i nadaję mu nazwę. Np. Color Style .

Przechodzę do zakładki edytuj(edit) i ustawienia krawędzi(edge settings):

  • Zaznacz krawędzie i odznacz profile dla gładszych krawędzi.
  • Kolor krawędzi ustaw na ciemnoszary dla miększego wyglądu.

Następnie przejdź do drugiej ikonki, czyli ustawienia płaszczyzny(face settings). Wybieram styl tekstur z cieniami (shaded with textures). W wersji SketchUp 2024 można dodatkowo włączyć ambient occlusion. Jest to cieniowanie, które dodaje perspektywie bardziej trójwymiarowy efekt. Najczęściej ustawiam niskie wartości dystansu i intensywności.

Ustawienia tła i modelowania

  • Przechodzę do ustawienia tła (background settings). Ustawiam tło na kolor biały i wyłączam opcję nieba (sky) oraz podłoża (ground)
  • W ustawieniach modelowania (modeling settings) wyłączam widoczność linii pomocniczych (guides) i osi (model axes)

Pierwszy styl dla perspektywy został stworzony!

3. Tworzenie stylu dla widoków 2D

  1. Stwórz przekrój. Aby to zrobić użyj narzędzia płaszczyzny przekroju (section plane). Dla widoków 2D zmień widok z perspektywy na rzut równoległy/aksonometrie (parallel projection) 

Przejdźmy do ustawień stylu. Tworzę nowy styl i nazywam go Black and White Style. Następnie przecodzę do:

Ustawienia krawędzi (edge settings): Wyłącz krawędzie, włącz profile z grubością 1, ustaw krawędzie na ciemnoszare.

Ustawienia powierzchni (face settings): Włącz styl ukrytych linii (hidden line), wyłącz ambient occlusion.

Ustawienia tła (background settings) ustawiam tło na białe i wyłączam niebo (sky) i podłoże (ground) 

Ustawienia modelowania (modelling settings) wyłączam widoczność linii pomocniczych (guides), osi (model axes), zmieniam kolor wypełnienia przekroju na szary i grubość linii przekrojowej na 1

Styl dla rysunków 2D jest stworzony!

4. Dodatkowe wskazówki

Jeżeli chcesz, aby rysunki 2D były w kolorze, wystarczy, że przejdziesz do ustawień płaszczyzn (face settings) i zmienić styl na tekstury z cieniami (shaded with textures). Gotowe 😉

5. Końcowe wnioski

Nie bój się eksperymentować ze stylami. Dostosuj ustawienia i eksploruj różne kombinacje, aby znaleźć swój ulubiony.

Dzięki tym stylom możesz tworzyć atrakcyjne prezentacje dla swoich klientów z perspektywą, rzutami i widokami 2D. 

.