Dzisiaj omówię temat map w SketchUp V-Ray. Bardzo często zdarza się, że jedyne czym dysponujemy to jedna mapa diffuse od producenta. Taki plik nie sprawi, że materiał będzie realistyczny. Trzeba temu zaradzić.
Możliwości są dwie:
a) Użyć programu Adobe Photoshop
b) Użyć Color Correction w SketchUp V-Ray i Strony www do tworzenia map Normal
Dzisiaj omówię pierwszą z nich.
Mapy stworzone za pomocą programu Adobe Photoshop
Mapę Diffuse już mamy. Załóżmy, że jest to mapa brązowej skóry, którą użyję do fotela:
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F3f5b3ac9-9b84-4a0d-8b30-7210915d1d8c_2048x2048.jpeg)
Pierwszy krok to stworzenia mapy Reflection:
a) zamieniam plik na kolor czarno-biały
b) za pomocą poziomów (levels) rozjaśniam mapę
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F2a9df981-299b-4e57-8e7f-bf5295cd3df7_615x752.png)
Po zamianie mapy za pomocą kolorów czarno-białych i ustawieniu jasności (levels), otrzymuję taki efekt:
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F5c7d9fe6-53ea-4f54-8d8d-80764f029eda_2048x2048.jpeg)
Zajmę się teraz mapą Normal, którą użyję przy zakładce Bump:
Schemat jest dosyć prosty – Wystarczy wejść do zakładki Filtry – 3D – Stwórz Normal Map
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fa195c0be-96a7-45a0-8c8b-2fed9f5e3110_634x470.png)
Otrzymujemy takie okno:
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fda59a584-9953-4bf8-92e7-ee46b7536c53_919x716.png)
Zwróć uwagę na ustawienia:
Blur – 0% albo nieznacznie więcej
Detail Scale – 50 – 70%
Contrast Details – 50 – 100%
Dobrze sprawdzić kilka wartości i wybrać najbardziej dla nas odpowiednią.
Po wprowadzeniu ustawień otrzymujemy mapę Normal:
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F01942fc0-14b7-4725-85c7-8e4458106bb6_2048x2048.jpeg)
Czas przejść do SketchUpa i wgrać stworzone mapy w taki sposób:
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F1444a6cd-97a5-4293-bed9-3e4c694696b3_1122x890.jpeg)
Zakładka Diffuse – Mapa Diffuse
Zakładka Reflection – Reflection Color – Mapa Reflection
Reflection Glossiness – 0.7
Zakładka Bump – Mode/Map Normal Map, Amount 0.25.
Przy wgranej mapie zamienić Color Space na Rendering Space.
Otrzymuję taki efekt:
![](https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fa56f2742-4e72-4f25-921d-69e4147569c0_1200x1200.jpeg)
Materiał wygląda bardzo realistycznie. Są widoczne odbicia i nierówności.
Jeżeli chcesz obejrzeć taki poradnik w formie video, to wystarczy wejść w link:
Pozdrawiam
Monika Wiecha