Tekstury w SketchUp – Mapowanie

Nieprawidłowo ustawione tektury na modelu mogą zepsuć Twoją wizualizację. Powtarzające się małe, nieregularne materiały wyglądają źle. Na szczęście istnieje wiele rozwiązań, aby naprawić ten problem. Nauczmy się, jak łatwo mapować tekstury w SketchUp.

Podstawy Mapowania Tekstur w SketchUp

Nakładanie Materiałów i Dostosowywanie Wymiarów

Kiedy nakładasz materiały na wybraną powierzchnię w SketchUp, możesz dostosować wymiary tekstury w oknie Materiały po prawej stronie w Zasobniku Domyślnym.

Przykład Krok po Kroku:

  1. Nakładanie Materiału Płytek: Pokażę to na przykładzie nakładania materiału płytek na wybraną powierzchnię. W zakładce Edycja można określić rozmiar tekstury. W przypadku mojej tekstury płytek, chcę, aby każda płytka miała 60 cm, więc cała tekstura powinna mieć wymiary 120×120 cm. Teraz płytki mają prawidłowy wymiar 60 cm. W zależności od tekstury, możesz dostosować jej rozmiar, aby uzyskać dokładne wymiary potrzebne dla płytek lub paneli.

Prawidłowe Pozycjonowanie Tekstur

Nakładaj materiały na powierzchnie, nie na grupy. Jest to ważne, ponieważ jeśli nałożysz materiały na grupę, nie będziesz mógł dostosować położenia tekstury. Nakładając materiały na powierzchnie, możesz wybrać powierzchnię, kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać Tekstura > Pozycja.

  1. Przesuń teksturę, aby zmienić jej położenie.
  2. Używanie Zielonej Pinezki: Za pomocą zielonej pinezki możesz obracać lub skalować teksturę. Najczęściej używam tej pinezki do obracania tekstury. Do skalowania tekstury zawsze używam okna Materiały w Zasobniku Domyślnym po prawej stronie ekranu.

Używanie Wtyczki SketchUV do skomplikowanych modeli

Czasami proste sposobyi nie działają, ponieważ opcja umieszczania tekstury działa tylko na płaskich powierzchniach. Jeśli obiekt jest bardziej złożony, trzeba znaleźć inne rozwiązanie.

Rozwiązanie: Wtyczka SketchUV

Ta wtyczka jest niezbędna wśród wtyczek SketchUp i jest bardzo łatwa w instalacji i użyciu.

Jak Zainstalować SketchUV:

  1. Przejdź do Extension Warehouse: Przejdź do zakładki Rozszerzenia i wybierz Extension Warehouse.
  2. Wyszukaj i Zainstaluj: Wyszukaj wtyczkę SketchUV i zainstaluj ją za darmo.
  3. Aktywuj Pasek Narzędzi: Jeśli pasek narzędzi SketchUV nie pojawi się automatycznie po instalacji, kliknij prawym przyciskiem myszy na górnym pasku i wybierz wtyczkę SketchUV z menu.

Naprawianie Mapowania Tekstur na Sofie z wtyczką SketchUp UV

Obecnie tekstura jest zamapowana w różnych kierunkach, co nie wygląda realistycznie.

Obecnie tekstura jest zamapowana w różnych kierunkach, co nie wygląda realistycznie.

Kroki do Naprawy za Pomocą SketchUV:

  1. Otwórz Grupę: Otwórz grupę obiektu sofy, klikając na nią dwukrotnie.
  2. Wybierz Powierzchnie: Wybierz powierzchnie, które chcesz zamapować ponownie.
  3. Użyj Narzędzi Mapowania SketchUV: Kliknij na ikonę Narzędzi Mapowania SketchUV w pasku narzędzi.
  4. Wybierz Box Map: Możesz wybrać różne rodzaje mapowania, ale najczęściej używam Box Map. To sprawia, że mapowanie wygląda realistycznie i ustawia teksturę w jednym spójnym kierunku.

Unikaj Problemów z Mapowaniem Tekstur

Aby uniknąć problemów z mapowaniem, gdy tekstura jest poprawnie zamapowana, staraj się nie tracić tego efektu, zmieniając materiał obiektu w niewłaściwy sposób.

Przykład: Hokery

  1. Wybierz Obiekty w Scenie: Przejdź do Asset Editora w V-Ray Kliknij prawym przyciskiem myszy na obecny materiał, który znajduje się na hokerach. Wybierz “Select Objects in Scenę”, czyli wybierz obiekty w scenie.. To zaznaczy wszystkie powierzchnie używające tej tekstury.
  2. Nałóż Nowy Materiał: Kliknij prawym przyciskiem myszy na nowy materiał, który chcesz wprowadzić do zaznaczenia, i wybierz “Apply to seletion”, czyli wprowadź do zaznaczenia. Dostosuj rozmiar tekstury w oknie Materiały.

Specjalne Ustawienia w V-Ray

Jeśli mapowanie jest nieprawidłowe od początku, możemy użyć specjalnych opcji w V-Ray, aby to naprawić.

Kroki:

  1. Wybierz V-Ray Utilities: Kliknij prawym przyciskiem myszy na górnym pasku i wybierz V-Ray Utilities
  2. Użyj Tri-Planar Projection: Najczęściej używam World Projection, ponieważ jest niezależne od skalowania obiektu i zapewnia bardziej spójne wyniki.
  3. Dostosuj Wymiary: Otwórz grupę, wybierz powierzchnie i kliknij na ikonę Tri-Planar Projection World. W razie potrzeby dostosuj wymiary tekstury.

Podsumowanie

Przestrzegając tych kroków, Twoje tekstury ustawione poprawnie i będą wyglądać realistycznie. Prawidłowe mapowanie tekstur może znacząco poprawić wizualny wygląd Twoich modeli 3D w SketchUp. Podczas kursu SketchUp – Od podstaw do profesjonalnych projektów, dokładnie omawiam w jaki sposób tworzyć podstawowe i zaawansowane materiały. 

.