Ulepsz Swoje Wizualizacje z Mapą MultiSub

Czy masz problem z powtarzalnymi wzorami na panelach podłogowych lub płytkach podczas tworzenia wizualizacji w V-Ray dla SketchUp?

Nie martw się – mam dla Ciebie rozwiązanie. W tym artykule przeprowadzę Cię krok po kroku przez proces tworzenia naturalnie wyglądających płytek podłogowych przy użyciu mapy Multi-Sub.

Dlaczego unikać powtarzalnych wzorów?

Powtarzalne wzory pojawiają się, gdy jedna mapa jest używana wielokrotnie, co sprawia, że projekt wygląda nienaturalnie. Zmiana tych wzorów i wprowadzenie subtelnych różnic jest kluczowe dla tworzenia realistycznych materiałów.

Kluczowe problemy z powtarzalnymi wzorami:
  • Brak różnorodności sprawia, że powierzchnia wygląda sztucznie i płasko.
  • Identyczne tekstury obok siebie nie wyglądają naturalnie

Rozwiązując te problemy, możesz podnieść jakość swoich projektów i sprawić, że Twoje wizualizacje będą wyglądały reliastycznie.

Krok 1: Pobieranie wysokiej jakości map

Jakość tekstur ma ogromny wpływ na finalną wizualizację. Pobierając mapy płytek lub paneli z internetu, upewnij się, że ich rozdzielczość jest wystarczająco wysoka. Mapy powinny mieć minimum 1000 pikseli, a optymalnie 2000 pikseli i więcej

Strony z wysokiej jakości teksturami:

  1. CG-Source: Oferuje szeroki wybór multitextur, szczególnie do paneli drewnianych.
  2. 3dsky: Dostarcza wysokiej jakości tekstury różnych materiałów.
  3. Strony producentów: W przypadku płytek wielu producentów oferuje różnorodne mapy JPG do pobrania.

Do mojej wizualizacji użyję mapy pobranej z internetu o rozdzielczości 1200×2400 pikseli.

Krok 2: Ręczne modelowanie płytek w SketchUp

Zamiast stosować teksturę na dużej powierzchni, ręcznie modeluj płytki, aby uzyskać lepszą kontrolę i realizm. Oto jak to zrobić:

  1. Zamodeluj płytkę: Jeśli Twoja płytka ma wymiary 119,8×59,8 cm, utwórz prostokąt o tych wymiarach w SketchUp.
  2. Grupuj każdą płytkę: Grupowanie płytek zapobiega niechcianym problemom przy nakładaniu materiałów.
  3. Ułóż płytki: Skopiuj i ułóż płytki, zostawiając między nimi małą przerwę, aby odwzorować rzeczywiste układanie płytek.

Na koniec zaznacz wszystkie płytki i utwórz z nich jedną dużą grupę.

Dlaczego modelować ręcznie?
  • Pozwala to na precyzyjną kontrolę nad każdą płytką.
  • Grupowanie zapewnia możliwość niezależnego losowego modyfikowania płytek.
  • Efekt końcowy jest bardziej realistyczny i szczegółowy.

Krok 3: Tworzenie materiałów płytek w V-Ray

Aby wyeliminować powtarzalne wzory, użyjemy Mapy Multi-Sub w V-Ray.

  1. Otwórz Asset Editor: W zakładce Diffuse wybierz Multi-Sub Map.
  2. Załaduj swoją teksturę: Wgraj mapę płytek do default color
  3. Ustaw ID: Zmień Get ID from na Random i wybierz By Node Handle.
  4. Wgraj tekstury: Stwórz cztery tekstury i jeśli masz tylko jedną mapę tekstury, wgraj ją do wszystkich slotów. W przeciwnym razie użyj różnych tekstur, aby uzyskać zróżnicowanie.

Wskazówka: Funkcja Multi-Sub Map losowo przypisuje tekstury, dzięki czemu płytki nie wyglądają identycznie.

Krok 4: Zmiana pozycji i wielkości tekstury

Po utworzeniu materiału dostosuj ustawienie tekstury dla każdej płytki, aby dodać więcej różnorodności:

  1. Płytka 1: Pozostaw bez zmian.
  2. Płytka 2: W zakładce Texture Placement obróć teksturę o 180 stopni.
  3. Płytka 3: Zmień skalę tekstury, zmieniając wartość Repeat U/V na 0,8.
  4. Płytka 4: Obróć teksturę o 180 stopni i zmień skalę przy użyciu opcji Repeat U/V.
Co to jest Repeat U/V?

To ustawienie określa, ile razy tekstura jest powtarzana w przestrzeni UV od 0 do 1. Zmiana tego parametru pozwala skalować teksturę, dodając subtelne różnice dla każdej płytki.

Krok 5: Losowe właściwości płytek

Aby płytki wyglądały jeszcze bardziej realistycznie, losowo zmodyfikuj ich właściwości:

  • Gamma Variation: Wprowadza subtelne zmiany w jasności.
  • Hue and Saturation Variation: Dodaje różnorodność kolorystyczną.
Dla tego projektu:
  • Ustaw Gamma Variation na 0,1, aby uzyskać niewielkie różnice.
  • Pozostaw Hue Variation i Saturation Variation na poziomie 0, aby zachować czysty wygląd.

Jeśli nadal zauważysz powtarzalne wzory, zmień wartość Seed, aby przetasować wzorzec losowości.

Krok 6: Renderowanie finalnej wizualizacji

Po stworzeniu materiału czas wyrenderować scenę. Dodaj akcesoria i odpowiednie oświetlenie, aby zwiększyć realizm.

Podsumowanie

W ten sposób możesz stworzyć profesjonalnie wyglądające płytki i panele w wizualizacjach SketchUp V-Ray. Kluczem jest poświęcenie czasu na ręczne modelowanie płytek oraz użycie funkcji Multi-Sub Map. Chociaż wymaga to pewnego wysiłku, efekt końcowy jest tego wart.

Aby uzupełnić wiedzę z artykułu sprawdź nasz poradnik o otworzeniu mapy MultiSub na Youtubie!
sketchup logo

Sprawdź nasze Profesjonalne Kursy

Skorzystaj z 15% zniżki w kodem EDUCK15

Kurs Wizualizacji Sketchup V-Ray

Chcesz tworzyć wizualizacje najwyższej jakości w sposób szybki i skuteczny? Jeżeli tak, to kurs SketchUp V-Ray Wizualizacje jest skierowany dla Ciebie.

699,00 
568,29  netto

Zobacz więcej

Kurs SketchUp Layout – Dokumentacja Techniczna

Zamień swój projekt 3D w rzuty, widoki i przekroje 2D. Stwórz projekt wykonawczy szybko i z przyjemnością.

499,00 
405,69  netto

Zobacz więcej

Kurs SketchUp – Od podstaw do profesjonalnych projektów

Twórz projekty, od prostych modeli po skomplikowane projektowanie wnętrz.

499,00 
405,69  netto

Zobacz więcej

Kurs Wizualizacji Sketchup V-Ray

Chcesz tworzyć wizualizacje najwyższej jakości w sposób szybki i skuteczny? Jeżeli tak, to kurs SketchUp V-Ray Wizualizacje jest skierowany dla Ciebie.

699,00 
568,29  netto

Kurs SketchUp Layout – Dokumentacja Techniczna

Zamień swój projekt 3D w rzuty, widoki i przekroje 2D. Stwórz projekt wykonawczy szybko i z przyjemnością.

499,00 
405,69  netto

Kurs SketchUp – Od podstaw do profesjonalnych projektów

Twórz projekty, od prostych modeli po skomplikowane projektowanie wnętrz.

499,00 
405,69  netto

.