Czy masz problem z powtarzalnymi wzorami na panelach podłogowych lub płytkach podczas tworzenia wizualizacji w V-Ray dla SketchUp?
Nie martw się – mam dla Ciebie rozwiązanie. W tym artykule przeprowadzę Cię krok po kroku przez proces tworzenia naturalnie wyglądających płytek podłogowych przy użyciu mapy Multi-Sub.

Dlaczego unikać powtarzalnych wzorów?
Powtarzalne wzory pojawiają się, gdy jedna mapa jest używana wielokrotnie, co sprawia, że projekt wygląda nienaturalnie. Zmiana tych wzorów i wprowadzenie subtelnych różnic jest kluczowe dla tworzenia realistycznych materiałów.
Kluczowe problemy z powtarzalnymi wzorami:
- Brak różnorodności sprawia, że powierzchnia wygląda sztucznie i płasko.
- Identyczne tekstury obok siebie nie wyglądają naturalnie
Rozwiązując te problemy, możesz podnieść jakość swoich projektów i sprawić, że Twoje wizualizacje będą wyglądały reliastycznie.

Krok 1: Pobieranie wysokiej jakości map
Jakość tekstur ma ogromny wpływ na finalną wizualizację. Pobierając mapy płytek lub paneli z internetu, upewnij się, że ich rozdzielczość jest wystarczająco wysoka. Mapy powinny mieć minimum 1000 pikseli, a optymalnie 2000 pikseli i więcej
Strony z wysokiej jakości teksturami:
- CG-Source: Oferuje szeroki wybór multitextur, szczególnie do paneli drewnianych.
- 3dsky: Dostarcza wysokiej jakości tekstury różnych materiałów.
- Strony producentów: W przypadku płytek wielu producentów oferuje różnorodne mapy JPG do pobrania.
Do mojej wizualizacji użyję mapy pobranej z internetu o rozdzielczości 1200×2400 pikseli.

Krok 2: Ręczne modelowanie płytek w SketchUp
Zamiast stosować teksturę na dużej powierzchni, ręcznie modeluj płytki, aby uzyskać lepszą kontrolę i realizm. Oto jak to zrobić:
- Zamodeluj płytkę: Jeśli Twoja płytka ma wymiary 119,8×59,8 cm, utwórz prostokąt o tych wymiarach w SketchUp.
- Grupuj każdą płytkę: Grupowanie płytek zapobiega niechcianym problemom przy nakładaniu materiałów.
- Ułóż płytki: Skopiuj i ułóż płytki, zostawiając między nimi małą przerwę, aby odwzorować rzeczywiste układanie płytek.
Na koniec zaznacz wszystkie płytki i utwórz z nich jedną dużą grupę.
Dlaczego modelować ręcznie?
- Pozwala to na precyzyjną kontrolę nad każdą płytką.
- Grupowanie zapewnia możliwość niezależnego losowego modyfikowania płytek.
- Efekt końcowy jest bardziej realistyczny i szczegółowy.

Krok 3: Tworzenie materiałów płytek w V-Ray
Aby wyeliminować powtarzalne wzory, użyjemy Mapy Multi-Sub w V-Ray.
- Otwórz Asset Editor: W zakładce Diffuse wybierz Multi-Sub Map.
- Załaduj swoją teksturę: Wgraj mapę płytek do default color
- Ustaw ID: Zmień Get ID from na Random i wybierz By Node Handle.
- Wgraj tekstury: Stwórz cztery tekstury i jeśli masz tylko jedną mapę tekstury, wgraj ją do wszystkich slotów. W przeciwnym razie użyj różnych tekstur, aby uzyskać zróżnicowanie.
Wskazówka: Funkcja Multi-Sub Map losowo przypisuje tekstury, dzięki czemu płytki nie wyglądają identycznie.

Krok 4: Zmiana pozycji i wielkości tekstury
Po utworzeniu materiału dostosuj ustawienie tekstury dla każdej płytki, aby dodać więcej różnorodności:
- Płytka 1: Pozostaw bez zmian.
- Płytka 2: W zakładce Texture Placement obróć teksturę o 180 stopni.
- Płytka 3: Zmień skalę tekstury, zmieniając wartość Repeat U/V na 0,8.
- Płytka 4: Obróć teksturę o 180 stopni i zmień skalę przy użyciu opcji Repeat U/V.
Co to jest Repeat U/V?
To ustawienie określa, ile razy tekstura jest powtarzana w przestrzeni UV od 0 do 1. Zmiana tego parametru pozwala skalować teksturę, dodając subtelne różnice dla każdej płytki.

Krok 5: Losowe właściwości płytek
Aby płytki wyglądały jeszcze bardziej realistycznie, losowo zmodyfikuj ich właściwości:
- Gamma Variation: Wprowadza subtelne zmiany w jasności.
- Hue and Saturation Variation: Dodaje różnorodność kolorystyczną.
Dla tego projektu:
- Ustaw Gamma Variation na 0,1, aby uzyskać niewielkie różnice.
- Pozostaw Hue Variation i Saturation Variation na poziomie 0, aby zachować czysty wygląd.
Jeśli nadal zauważysz powtarzalne wzory, zmień wartość Seed, aby przetasować wzorzec losowości.

Krok 6: Renderowanie finalnej wizualizacji
Po stworzeniu materiału czas wyrenderować scenę. Dodaj akcesoria i odpowiednie oświetlenie, aby zwiększyć realizm.

Podsumowanie
W ten sposób możesz stworzyć profesjonalnie wyglądające płytki i panele w wizualizacjach SketchUp V-Ray. Kluczem jest poświęcenie czasu na ręczne modelowanie płytek oraz użycie funkcji Multi-Sub Map. Chociaż wymaga to pewnego wysiłku, efekt końcowy jest tego wart.