Ulepsz swoje wizualizacje z postprodukcja w V-Ray Frame Buffer w SketchUpie

Postprodukcja to kluczowy etap w renderowaniu 3D, który może znacząco poprawić jakość twoich wizualizacji.

SketchUp V-Ray oferuje potężne narzędzia do udoskonalania renderów. Ten artykuł przeprowadzi cię przez kluczowe kroki używania V-Ray Frame Buffer w celu poprawy twoich renderów.

Przygotowanie Sceny do Postprodukcji

Przed rozpoczęciem postprodukcji ważne jest, aby odpowiednio ustawić światła w Asset Editorze.

Dome Light: Ustaw intensywność na 100 i załaduj mapę HDRI, aby uzyskać realistyczne oświetlenie.

SunLight: Włącz opcję Custom Orientation,  aby ręcznie ustawić światło słonecznie. Umieść słońce nad horyzontem i upewnij się, że świeci od strony okien. Ustaw intensywność (Intensity Multiplier) na 1 i wielkość (Size Multiplier) na 20, aby uzyskać łagodniejsze cienie.

Światło Prostokątne 1: Wybierz kolor biały i intensywność 30. Ustaw Kierunkowość (Directionality) na 0.8, aby uzyskać wyraźne cienie i intensywne światło. Ustaw to światło jako niewidoczne (invisible), aby ukryć płaszczyznę światła.

Światło Prostokątne 2: Umieść je po lewej stronie z niską intensywnością. Kierunkowość (Directionality) ustawiona na 0, aby uzyskać gładkie cienie. Ustaw to światło jako niewidoczne (invisible), aby ukryć płaszczyznę światła.

Tworzenie Elementów Renderu

Elementy renderu są kluczowe do skutecznych poprawek w postprodukcji. Oto jak tworzyć i używać LightMix oraz Cryptomatte:

LightMix

Kliknij ikonę “Create Asset“, wybierz “Render Elements” i włącz LightMix. W ustawieniach LightMix wybierz parametr “Group By“. Dla sceny z kilkoma światłami użyj opcji “Individual Lights”. Dla wielu podobnych świateł rozważ “Group Instances”.

Cryptomatte

Utwórz element renderujący Cryptomatte, aby zmienić kolor wybranych części sceny, takich jak fotel czy ściany. Dzięki temu możesz dostosować kolory i nasycenie poszczególnych modeli.

Ustawianie Świateł za pomocą LightMix

Po utworzeniu elementu renderującego LightMix, możesz precyzyjnie dostosować oświetlenie sceny podczas postprodukcji w V-Ray Frame Buffer. Wykorzystaj opcje LightMix do:

Włączania/Wyłączania Świateł: Przełączaj poszczególne światła, aby zobaczyć ich wpływ na scenę.

Zmiany Intensywności i Koloru: Dostosuj intensywność i kolor świateł.

Warstwa Ekspozycji (Exposure Layer)

Utwórz warstwę Ekspozycji, aby zmodyfikować jasność i kontrast sceny. Nieznaczne zwiększenie ekspozycji może rozjaśnić obraz, podczas gdy zwiększenie kontrastu poprawia głębię.

Parametr Highlight Burn redukuje zbyt jasne obszary w scenie. Zachowaj ostrożność przy ustawianiu Highlight Burn—ustawienie go na 0 może wyeliminować kontrast i sprawić, że obraz będzie płaski.

Warstwa Filmic Tonemap

Warstwa Filmic Tone Map jest kluczowym narzędziem do poprawy kontrastu, cieni i podświetleń w renderach. W V-Ray, typ Hable jest wysoko rekomendowany za swoją skuteczność. Oto krótkie podsumowanie kluczowych ustawień i ich wpływu:

  • Shoulder Strength: Wyższe wartości sprawiają, że cały obraz jest jaśniejszy.
  • Linear Strength: Kontroluje siłę efektu “linear angle”
  • Linear Angle: Zwiększenie tej wartości sprawia, że średnie tony (midtones) są jaśniejsze.
  • Toe Strength: Wyższe wartości sprawiają, że cienie i średnie tony są ciemniejsze.
  • White Point: Dostosowuje jasność całego obrazu równomiernie.

Celem tych dostosowań jest znalezienie równowagi między światłem a cieniem, aby poprawić zarówno kontrast, jak i oświetlenie.

Element Render Cryptomatte do zmiany koloru modeli

Warstwa Hue/Saturation

Utwórz nową warstwę Hue/Saturation, aby dostosować kolor i nasycenie wybranych elementów w swojej scenie. Wykorzystaj maskę Cryptomatte do zmiany kolorów różnych obiektów, takich jak fotel czy ściany.

Kliknij strzałkę, aby dodać nową maskę warstwy i wybierz „Cryptomatte Mask”. Wybierz element, który chcesz zmienić, na przykład model fotela. Przejdź do zakładki Properties i dostosuj barwę oraz nasycenie. Kolor wybranego modelu zmieni się odpowiednio.

Zapisywanie i Wczytywanie Presetów

Zapisz swoje ustawienia postprodukcji do przyszłego użytku, klikając ikonę Zapisz Preset (Save Layer Tree Preset) . Dzięki temu możesz ponownie używać ustawień w różnych projektach. Możesz również zapisywać różne ustawienia świateł z warstwy LightMix i wczytywać je w razie potrzeby. Dzięki temu możesz stworzyć kilka wariantów oświetlenia sceny.

Podsumowanie

Korzystanie z narzędzi V-Ray Frame Buffer, takich jak LightMix, Exposure, Filmic Tone Map i Cryptomatte, umożliwia łatwą poprawę wizualizacji. Stosując te techniki, możesz poprawić swoje wizualizacje i sprawić, że Twoje sceny 3D będą wyglądać bardziej realistycznie.

Sprawdź mój film na YouTube o Postprodukcji w V-Ray Frame Buffer. 

.