Oświetlenie odgrywa najważniejszą rolę w tworzeniu profesjonalnych wizualizacji architektonicznych. W SketchUp V-Ray, Dome Light z mapami HDRI to świetny sposób na uzyskiwanie realistycznego oświetlenia i atrakcyjnego tła.
Ten artykuł poprowadzi Cię przez tworzenie światła Dome Light, wybór map HDRI oraz osiągnięcie pełnej kontroli nad oświetleniem i tłem za oknem.
Tworzenie Światła Dome Light
Dome Light tworzy naturalne światło przy użyciu map HDRI. Wybór odpowiedniej mapy HDRI pozwala kontrolować cienie, jasność i tło renderu. Wysokiej jakości, darmowe mapy HDRI można znaleźć na stronach takich jak PolyHaven.
Wybór Mapy HDRI
Mapa HDRI, którą wybierzesz,wprowadzi konretne tło i cienie do Twojej sceny.
Cienie: W zależności od mapy HDRI możesz uzyskać mocne lub miękkie cienie.
- Small Harbour Sunset tworzy miękkie cienie.
- Limpopo Golf Course generuje mocne cienie w scenie.
Tło: Tło sceny również zmienia się w zależności od użytej mapy HDRI.
- Limpopo Golf Course zawiera małe, odległe drzewa
- J&E Gray 02 posiada wysokie, bliskie drzewa, tworząc gęste, naturalne otoczenie.
Do oświetlenia sceny wybiorę mapę HDRI o nazwie Waterbuck Trail. Zazwyczaj korzystam z map HDRI w rozdzielczości 4K lub 8K, ponieważ oferują dobrą jakość i są łatwe w obsłudze w SketchUp.
Ustawienie Dome Light w SketchUp V-Ray
Dodanie Dome Light:
- Kliknij ikonę Dome Light z zakładkie świateł w V-Ray.
- Umieść go w scenie i otwórz Asset Editor.
Wgranie mapy HDRI:
- Pobierz wybraną mapę HDRI (np. Waterbuck Trail).
- W właściwościach Dome Light załaduj plik HDRI w odpowiednie pole tekstury (texture slot)
Dostosowanie intensywności światła:
- Zwiększ intensywność światła, aby rozświetlić scenę.
- Upewnij się, że kształt Dome Light jest ustawiony na Sphere (w nowszych wersjach V-Ray to ustawienie domyślne).
Wyłączenie światła słonecznego:
- Dla tej sceny wyłączam światło słoneczne. Będę oświetlać scenę tylko światłem Dome Light.
Obracanie Mapy HDRI
Aby uzyskać najlepsze oświetlenie, możesz obrócić mapę HDRI w ustawieniach Dome Light.
- Otwórz właściwości Dome Light i kliknij w pole tekstury. (texture slot)
- Rozwiń zakładkę Texture Placement i dostosuj wartość Rotate H.
- Włącz interaktywne renderowanie, aby na bieżąco podglądać zmiany.
Obrót mapy HDRI zmienia nie tylko oświetlenie, ale także tło widoczne przez okno. Może to stworzyć problemy, kiedy podoba nam się oświetlenie sceny, a tło za oknem już nie.
Rozdzielenie oświetlenia i tła
Włącz opcję Invisible w oświetleniu Dome Light:
- W właściwościach podstawowego Dome Light zaznacz opcję Invisible. Dzięki temu światło oświetli scenę, ale nie wpłynie na tło.
Dodaj drugi Dome Light dla tła:
- Stwórz nowy Dome Light i nazwij go Background/Tło.
- Załaduj mapę HDRI dla tła (np. Clarens Midday).
- Ustaw intensywność na 100, aby tło było widoczne za oknem.
Zmień ustawienia Background/Tła:
W zakładce Options odznacz następujące opcje, aby nowo stworzony Dome Light był tylko tłem
- Invisible
- Shadows
- Affect Alpha
- Affect Diffuse
- Affect Specular
- Affect Reflections
- Affect Atmospherics
Ustawienie światła i tła za pomocą LightMix
Render Element Light Mix w V-Ray umożliwia wprowadzanie zmian w oświetleniu po zakończeniu renderowania.
Dodaj Light Mix Render Element:
- W Asset Editor przed renderowaniem dodaj Element Renderu o nazwie LightMix
Otwórz Light Mix w oknie renduru:
- Po renderowaniu przejdź do zakładki Light Mix w oknie renderu.
Dostosuj oświetlenie:
- Dostosuj intensywność i kolor świateł Dome Light oraz Background (tła) niezależnie.
- Eksperymentuj, włączając i wyłączając poszczególne światła.
Włączenie opcji Finite Dome
Włącz opcję Finite Dome:
- Otwórz właściwości Dome Light i zaznacz opcję Finite Dome.
Dostosuj promień:
- Za pomocą radius Radius kontroluj rozmiar kopuły. Mniejszy promień zbliża elementy tła, a większy tworzy wrażenie dużej przestrzeni.
Ustaw parametr Projection Height:
- Zmieniając wartość Projection Height za oknem będzie albo więcej widocznej zieleni albo nieba.
Zmiana nasycenia tła
- W właściwościach Dome Light kliknij pole tekstury i otwórz zakładkę Color Manipulation.
- Dostosuj wartość Color Offset, aby zmniejszyć nasycenie kolorów. Dzięki temu tło będzie bardziej stonowane i mniej rozpraszające.
Podsumowanie:
Dome Light i mapy HDRI w V-Ray dla SketchUp to niezastąpione narzędzia do tworzenia realistycznego oświetlenia i tła za oknem
Wybranie odpowiedniej mapy HDRI, poprawna konfiguracja Dome Light oraz oddzielenie oświetlenia od tła z wykorzystaniem dodatkowych ustawień to klucz do profesjonalnych wizualizacji.
Aby uzupełnić wiedzę z artykułu sprawdź nasz poradnik na Youtube!
Sprawdź nasze Profesjonalne Kursy SketchUp, Wizualizacji SketchUp V-Ray i Dokumentacji SketchUp Layout
Wykorzystaj przy zamówieniu kod rabatowy RABAT15 i otrzymaj 15% zniżki!
-
Chcesz tworzyć wizualizacje najwyższej jakości w sposób szybki i skuteczny? Jeżeli...
699,00 zł z VAT -
Twórz projekty, od prostych modeli po skomplikowane projektowanie wnętrz.
499,00 zł z VAT -
Zamień swój projekt 3D w rzuty, widoki i przekroje 2D....
499,00 zł z VAT